Dnes v prezidentském paláci

10. prosince 2011 v 19:21 | SPQR
Od čtvrtka je Řím jako vymetený, ulice poloprázdné, Římané na cestách a turisté je naštěstí, až na stále přeplněné centrum, nezastoupí na 100%.
Nanebevstoupení Panny Marie je jedním z hlavních italských svátků, který se mimo návštěv kostelů, zdobení domácích vánočních stromků a nakupování všeho a všude identifikuje s vyzdobováním obchodů, restaurací, nároží, luxusních hotelů i celých ulic. Řím se zaplní vánočními stromky… a ten nejdůležitější i největší a neočekávanější byl letos i… nejšerednějším.

A byl tak ošklivý, že ho po třech dnech nechal odstranit sám pan starosta. Bílá svítící homole z jakési hmoty připomínající krepový papír obtočená italskou trikolórou. Opravdový vrchol nevkusu. Pan starosta se nechal slyšet, že potrestá příslušné úředníky. Úředník nejpříslušnější poté vydal prohlášení, že trest nemine dodavatele a ten se zavázal, že ještě ten den ztrestá subdodavatele. Jak to bylo dále nevím, jen "strom-homole" zmizel.

Z Piazza Venezia, kde onen šereda tři dny přežíval a kde jsem měl před polednem obchodní schůzku, to je domů motorinem pět minut. Cestou přes Kvirinál, nejvyšší ze sedmi původních římských pahorků, okolo prezidentského paláce, si všímám nekonečné fronty u vstupu. Však ano, je den otevřených dveří. Mám povinnosti, ale za hodinku jsem zpět. Přesně před nosem mi ale zavírají vstup a mě nezbývá, než "po italsku" porušit jedno z nařízení a do fronty se opětovně dostat. Předvánoční Den otevřených dveří k významnému italskému výročí. Neměl bych chybět.

Palazzo del Quirinale je v roce 1573 vystavěný papežský palác a sloužil jako jeho letní sídlo. Po spojení osmi italských královských a městských států do jednoho království - Itálie letos slaví 150 let od sjednocení - se palác stává rezidencí králů. Od roku 1946 pak slouží jako sídlo prezidenta republiky, který zde nejen úřaduje, ale i žije.
Po patřičné bezpečnostní prohlídce, kdy jsme se museli zbavit i pásků s kovovými přezkami, dostáváme instrukce - prohlídka končí v celou. Celá je za deset minut. Když půjdete hoooodně rychle, tak celou trasu projdete. Ale nikde se moc nezastavujte, nefoťte a nezdržujte. Za deset minut jsme proběhli desítku úchvatných sálů, minuli desítky ozbrojenců a koutkem oka zpozorovali postarší dámu, jak je vynášena s trasy prohlídky statnými strážci proto, že fotila a ne a ne uposlechnout.
I za běhu šlo konstatovat, že Pražský hrad, který je podstatně větší (však je největším hradním areálem na světě) a starší, je především o moc krásnější a historie z něj opravdu dýchá na každém metru. I proto jsou z něj Italové tak paf.

Řím zahalilo předvánoční šílenství a ani nám se nevyhnulo. Z Kvirinálského vrchu musíme ještě na Náměstí Republiky na kontrolu… Naše vánoční přání, které se tradičně zavěšuje na vánoční stromky na Termini, jsouce výtečně zpracovaným a popravdě nejkrásnějším ze všech přáníček na všech třech stromech, kdosi po několika dnech a prachsprostě ukradl. A je po kontrole. Zlobil jsem se. Ale prý jsem to nepochopil. Prý si ho odnesl ten, co vyřizuje, zajišťuje, vyrábí, nakupuje, distribuuje a naděluje dárky. Tak snad :-)

Buď první, kdo ohodnotí tento článek.